top of page
Search
  • cribasadsom

Akta Pekerjaan 1955 Bahasa Melayu PDF



Bila bercakap tentang undang-undang buruh atau pekerjaan(Employment Law) di Malaysia, pastinya ramai yang terfikir mengenaiAkta Pekerjaan 1955. Ia sememangnya satu perundangan buruh yangamat penting yang menyediakan satu rangka-kerja undang-undang yangmenyeluruh meliputi soalpembayaran gaji pekerja, hari rehat, cutiumum, pemberhentian kerja dan sebagainya. Selain dari AktaPekerjaan 1955, terdapat juga perundangan lain yang berkaitanseperti Akta Perhubungan Industri 1967, Akta Gantirugi Pekerja1952, Akta Kesatuan Sekerja 1959, Akta Keselamatan Dan KesihatanPekerjaan 1994, Akta Perkilangan Dan Mesin 1967, Akta Kanak-KanakDan Remaja (Pekerjaan) 1966, Akta Kumpulan Wang Simpanan Pekerja1991, Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969, Ordinan Buruh Sabah danlain-lain lagi.




Akta Pekerjaan 1955 Bahasa Melayu PDF




Akta Pekerjaan 1955 atau Akta 265 di gubal pada tahun 1955 dantelahdipinda hampir keseluruhannya pada tahun 1998. Akta inimengandungiperuntukan-peruntukan yang bertujuan melindungi pekerjadari sebarang ekploitasi oleh majikan dan meletakkan faedah-faedahminima yang perlu diberikan pada pekerja YANG DILINDUNGI di bawahAkta ini. Dengan ini mana-mana kontrak pekerjaan yang tidakmengikuti peruntukan-peruntukan di bawah Akta ini adalah terbataldan tidak efektif. Pekerja yang dilindungi di bawah Akta ini bolehmembuat lapuran dan tuntutan jika majikan gagal mematuhi faedahminima yang ditetapkan oleh Akta Pekerjaan 1955. Harus diingatterlebih dahulu bahawa BUKAN SEMUA pekerja adalah dilindungi dibawah Akta ini. Ianya cuma melindungi pekerja yang memperolehipendapatan kurang dari RM 1,500 atau jika gaji mereka melebihi darijumlah itu, mereka mestilah yang tergolong senarai yang dinyatakandi dalam Jadual 1 pada Akta ini.


anda tidak mempunyai kontrak pekerjaan yang bertulis, makaperuntukan-peruntukan dalam Akta ini secara automatik digunakanbagi kontrak anda. Akta Pekerjaan 1955 hanyalah mengariskan faedahMINIMA sahaja. Ia tak bermakna majikan tidak boleh menyediakankontrak yang tidak mengikuti peruntukan Akta. Majikan bolehmemberikan faedah mengikut apa yang mereka mampu bagi menarik ramaipekerja di tempat mereka, namun faedah yang diberikan hendaklahTIDAK KURANG dari apa yang diperuntukan oleh Akta. Akta ini jugamengariskan penalti bagi kesalahan-kesalahan di bawah Akta ini,namun pekerja-pekerja juga boleh membuat tuntutan di bawahAkta-Akta lain yang berkaitan. Sebarang aduan terhadap majikan,haruslah dikemukakan kepadaJabatan Tenaga Kerja yang berhampiran.Jika pekerja diberhentikan kerja secara salah dan perkerja inginkanpampasan, maka dalam tempoh 60 hari dari tarikh dia diberhentikansecara salah itu, beliau hendaklah membuat aduan kepadaJabatanTenaga Kerja [Seksyen 69 Akta Pekerjaan].


AKTA PEKERJAAN 1955 BAHASA MELAYU EPUB - 27 Mei PEKERJA YANG DILINDUNGI AKTA KERJA Akta Kerja melindungi pekerja seperti berikut: 1. Pekerja yang menerima upah tidak. 28 Mei Intepretasi pekerja. Akta kerja 1955: Antara Gaji Atau Upah Yang Anda Patut Tahu. By Khair Aug 06, 2016 pada 3:47 AM. MauKerja.my Job Site nombor 1 Malaysia untuk pencari kerja yang berbahasa Mandarin dan Inggeris. Rice Bowl mempermudahkan pencarian kerja dan proses permohonan untuk anda. Senarai pekerjaan dimuat semula dan dikemas kini setiap hari untuk. Akta pekerjaan 1955 bahasa melayu perlu dirujuk akta pekerjaan 1955 bahasa melayu kontrak anda. Masalahnya, syarikat yg offer jwtn tersebut adalah jauh lebih bagus benefit dan gajinya berbanding syarikat saya skrg ini.


2ff7e9595c


1 view0 comments

Recent Posts

See All

Bowmasters: apk com mod da versão 2.12.1

Bowmasters 2.12.1 Mod Apk: um jogo divertido e viciante para todos Se você está procurando um jogo que pode fazer você rir, desafiar suas habilidades e mantê-lo entretido por horas, experimente o Bowm

Download atualização pes 6 2022

Como baixar e atualizar o PES 6 2022 Se você é fã da série Pro Evolution Soccer (PES), deve estar se perguntando como baixar e atualizar o PES 6 2022, a última edição do popular jogo de futebol. Neste

bottom of page